Mensen komen in de financiële problemen omdat onbekenden zich hebben ingeschreven op hun woonadres. Hoe goed controleert de gemeente de gegevens die door burgers worden aangeleverd? In dit onderzoek richt De Monitor zich op fouten die in digitale systemen van de overheid sluipen en die niet of nauwelijks te corrigeren zijn. Al in eerdere onderzoeken bleek dat door de weerbarstige computersystemen problemen ontstaan.

De Monitor krijgt  veel tips binnen van mensen die vastlopen in de digitale systemen van de Basisregistratie Personen (BRP) en die van de Belastingdienst. Het probleem begint vaak na een verhuizing waarbij op het nieuwe adres nog oude bewoners staan ingeschreven. Echter, ook al is de informatie in de BRP na adresonderzoek correct is, blijven de foute gegevens terugkomen in het systeem van de Belastingdienst. In de uitzending van 31 januari was te zien dat de Belastingdienst ten onrechte mensen aan elkaar koppelt als toeslagpartners, waardoor mensen toeslagen mislopen en soms in de financiële problemen komen. Ook kunnen vreemden op deze manier elkaars privacygevoelige gegevens inzien, zoals Burgerservicenummer, geboortedatum en inkomensgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens vindt dit privacylek bij de Belastingdienst onaanvaardbaar en geeft de dienst tot de zomer van 2016 om het probleem op te lossen.

In deze uitzending zal het onderzoek vooral gericht zijn op de BRP. De bron van alle ellende is vaak de gemeente. Als daar een fout in het systeem gestopt wordt, levert dat bij vele andere instanties problemen op. Want de gegevens uit de Basisregistratie Personen wordt door vele overheidsinstanties en doeleinden overgenomen. Zoals voor het innen van belastingen, het bepalen van de hoogte van toeslagen, uitkeren van AOW en het betalen van een werkloosheidsuitkering. Dus ook fouten worden dan vaak overgenomen. De centrale vraag die zich opdringt: hoe goed controleert de gemeente de gegevens die door burgers aangeleverd worden? En wie maken er misbruik van?

Kijkers/luisteraars kunnen met vragen/opmerkingen terecht bij het Klant Contact Centrum:
E: info@kro-ncrv.nl
T: 035-6726880