Ondernemer Julius Krechting lijkt de spin in het web van tenminste tweeduizend sites met nepprofielen in Nederland en Denemarken. Dat blijkt uit onderzoek van televisieprogramma De Monitor (KRO-NCRV) in samenwerking met het Deense consumentenprogramma Kontant. Krechting is onder meer de eigenaar van het bedrijf The Right Link, één van de grootste spelers in de fictieve datingmarkt. Deze maand publiceerde hij een nieuwe gedragscode voor chatmedewerkers, blijkt uit interne mails in handen van De Monitor. Daarnaast reageert hij voor het eerst uitgebreid op de commotie die is ontstaan rondom datingsites met nepprofielen, waar mannen veel geld betalen om te chatten met vrouwen die niet bestaan.

Toezichthouder ACM onthulde eerder aan De Monitor onderzoek te doen naar duizenden van dit soort websites. Met als belangrijkste vraag: is er sprake van misleiding? Voor verschillende deskundigen staat vast dat de kleine lettertjes in veel gevallen de gebruikers niet genoeg waarschuwen voor het feit dat de vrouwen nep zijn en dat afspreken niet mogelijk is. ‘Mensen worden voor de gek gehouden en misleid, dat is wel duidelijk,' zei strafrechtadvocaat Spong hier toen over.

The Right Link reageert nu voor het eerst op die aantijgingen. ’Zodra een bezoeker op de website terecht komt, wordt hij er op attent gemaakt dat de website fictieve profielen bevat. Deze informatie wordt vervolgens nog enkele keren herhaald.’ Toch krijgt De Monitor binnen enkele dagen bijna tweehonderd tips binnen. Vaak van oudere, eenzame mannen, die zich na het zien van de vorige uitzending over online oplichting pas realiseren dat ook zij hun hoop hebben gevestigd op een nepprofiel. Samen gaven ze er al tienduizenden euro’s aan uit. The Right Link ontkent dat het alleen om kwetsbare ouderen gaat. ‘De diensten die wij aanbieden worden gebruikt door bezoekers vanuit alle lagen van de bevolking en elke leeftijdscategorie, uiteraard vanaf 18 jaar en ouder. Dat wij ons zouden richten op ouderen en zwakkeren in de samenleving is pertinent onjuist.’

Vragen over wie nu de verantwoordelijke is achter het virtuele flirt-imperium, worden als ‘niet relevant’ bestempeld. In het onderzoek van De Monitor in samenwerking met de Denen komt steeds dezelfde naam naar boven: Julius Krechting, een Nederlandse ICT-ondernemer. Hij lijkt de spin in het web van duizenden sites met nepprofielen. In Nederland via het bedrijf The Right Link B.V. En in Denemarken als oprichter van het bedrijf Boost Web Activities. De één heeft een structuur van vennootschappen die uitkomt in Hongkong en bij de ander leidt het spoor naar belastingparadijs Belize. Het stapelen van vennootschappen met als eindbestemming een exotisch belastingparadijs is volgens fraude-expert Cees Schaap een manier om de eigenaar van een onderneming af te schermen en om geld weg te sluizen.

Gedragscode

De Monitor onthult daarnaast dat The Right Link uitgerekend deze maand een strenge gedragscode publiceert voor chatmedewerkers, waarin tot in detail wordt beschreven hoe klanten wel verleid maar niet misleid mogen worden. Het verbod op bepaald woorden is nieuw, blijkt uit interne e-mails in handen van De Monitor. Het gaat om woorden als daten, liefde, relatie, afspreken en samenwonen. Woorden als flirten, fantaseren, rollenspel, vreemdgaan en dromen zijn wel akkoord. De medewerkers worden tenslotte nadrukkelijk gewezen op de zogenaamde geheimhoudingsplicht: 'Houd de zaken gesloten voor de buitenwereld. Loop niet naar de eerste beste krant. In dat geval zul je mogelijk aansprakelijk gesteld worden.’ Het is de vraag of het voldoende is om uit handen van de toezichthouder te blijven. Autoriteit Consument & Markt maakt binnenkort bekend of ze maatregelen nemen.

De Monitor, dinsdag 17 april om 21.25 uur op NPO2

Kijkers/luisteraars kunnen met vragen/opmerkingen terecht bij het Klant Contact Centrum:
E: info@kro-ncrv.nl
T: 035-6726880