Ajouad: kaaskop of mocro?: seizoen 2

In Ajouad: kaaskop of mocro? gaat Ajouad El Miloudi in vier afleveringen op zoek naar antwoorden binnen de Marokkaanse cultuur rondom de thema’s liefde, status en imago, mentaliteit en buitenbeentjes. Aan de hand van deze vier thema’s onderzoekt Ajouad gebieden en verhalen die in de eerste serie nog niet aan bod zijn gekomen. 

In dit tweede seizoen reist Ajouad ook naar Marokko, om te kijken en te voelen of hij  zich in het  geboorteland van zijn vader en moeder wellicht meer thuis voelt. Maar vooral spreekt hij, hier in Nederland, weer zeer openhartig met Nederlandse Marokkanen. Ook worden taboeonderwerpen en pittige discussies niet geschuwd. Gescheiden vrouwen hebben het moeilijk in de Nederlands-Marokkaanse gemeenschap en een Marokkaanse vrouw met een Surinaamse man… Kan dat wel? Waarom breken Marokkaanse voetballers maar niet door naar de top van de top?

Bij het thema mentaliteit vraagt Ajouad zich af waarom de talentvolle Marokkaanse voetballers het niet tot Barcelona of AC Milan schoppen. Hij sprak in mei van dit jaar met Abdelhak Nouri over dit onderwerp, zeven weken voordat de Ajacied begin juli een hersenbeschadiging opliep. Hoe zit het met het imago van ‘kut-Marokkaantjes’? Ajouad zoekt uit wat zijn bruiloft zou gaan kosten. Rapper Soufiane Eddyani rapt in tegenstelling tot zijn collega-rapper louter positieve teksten en is super populair. Is dat hoopvol? Verder wordt Ajouad door de buitenbeentjes hard op zijn nummer gezet: ze vinden hem beperkt en bekrompen. Daar is hij het vanzelfsprekend niet mee eens.

Het programma Ajouad: kaaskop of mocro? geeft een diepere blik in een gemeenschap die normaal gesproken zeer gesloten is. Een ontdekkingstocht voor wederzijds begrip. Verrassend, eerlijk, kwetsbaar, confronterend en ontroerend.

 De reacties op de eerste serie van Ajouad El Miloudi over de zoektocht naar zijn identiteit waren positief. Recensenten waren lovend, het programma was trending topic en na afloop van iedere aflevering werd er nog lang na gesproken op social media en via de Aftertalk. Het was duidelijk: Ajouad had met zijn zeer persoonlijke en kwetsbare serie een open zenuw geraakt in de samenleving, zowel bij autochtone kijkers als bij kijkers met een migratie-achtergrond. Het programma werd ook in de weken en maanden na de uitzendingen veel teruggekeken. Bijna 200.000 starts op NPO gemist en honderdduizenden views voor de losse clips op YouTube. Maar misschien nog wel bijzonderder was het grote aantal persoonlijke berichten dat Ajouad ontving via Facebook en e-mail.

Ajouad: kaaskop of mocro? vanaf donderdag 7 september om 21.45 uur op NPO 3.